lördag 10 april 2010

Främlingsskap och Gud

G. Loughlin konkretiserar på ett fint sätt E. Levinas filosofi om det/den Andra/Andre i artikeln ”Bildens svindel som kroppens djup”. Det handlar om hur vi kan uppleva främlingsskap i det mest intima förhållandet med en annan och hur den erotiska smekningen inte har ett mål i sig utan leker runt på den andres kropp. Eros är inte för Loguhlin eller Levinas något som sammansmälter utan något som öppnar ett slags annanhet både i en själv och den andra som därmed bildar en dubbel dualitet. Som jag ser det rör sig Levinas i samma slags tankar som Batallie och Foucault då de skrev om växelspelet människor emellan och den överskridande sexualiteten (se blogg 13.2.). Man kan även se paralleller till Tracy och hans tankar om annanheten och betydelsen av diskussion och risken man måste våga ta (se bloggarna 18.3 och 23.3). Levinas känns på något sätt mer analytisk än de tre ovan nämnda personerna och hans resonemang av tidens betydelse får en mer central roll. Det handlar om ett kommande och ett avlägsnande på samma gång, något som bara kan anas men som inte låter sig fångas - ett slags mystisk alteritet som gömmer sig i varandet - en främmande dimension i den mest passionerade omfamningen - ”en dimension som blottlägger ett ännu djupare främlingsskap”. Någonstans i dessa tankegångar kommer Loughlin (och Levinas) in på frågan om Gud och hur behovet till något Annat förändras till ett djupare begär efter Gud. Tankegångar som Loughlin också hämtar från kyrkofadern Augustinus (se blogg 4.4).

Loughlin ser en dualitet och alteritet i den kristna treenigheten: ur vi kan uppfatta Fadern i Jesus kropp och hur vi kan uppfatta Jesus i andras kroppar. Hur det svindlandet djupet i Fadern är det största mysteriet och hur vi genom Andens ljus kan se ”Fadern i Sonens anlete, och sonen i andras kroppar”. Loughlin behandlar treenigheten ganska kortfattat och jag skulle gärna ha läst mera om det för att bättre förstå honom. Annars tycker jag Loughlin gör en intressant beskrivning av främlingsskapet eller det Andra inom oss själv och mellan varandra.

Min ursprungliga idé i denna blogg var att diskutera hur det religiöst-asketiska tanke- och levnadssättet kommer till uttryck i dagens värld. De blev inte riktigt så, utan en resa som handlade om genusfluiditet, gränsöverskridande sexualitet, modet att våga o släppa greppet, relationer, kroppen och det fysiska, alienationen, betydelsen av diskussion och formuleringen av de egna tankarna, sexualitet och framförallt det Andra och tankegångarna om möjligheten att få en aning om det transcendenta i detta liv. Sist och slutligen kan man kanske ändå säga, att flere av de teman som diskuterades i denna blogg hörde ihop med mitt ursprungliga intresse. Att jag ännu stötte på en filosof som Emmanuel Levinas känns som pricken på i:t.

Tack för alla kommentarer och tack för att ni alla var med på denna kurs.

2 kommentarer:

  1. Tack själv Torsten! Det att jag har kommenterat dina inlägg relativt sparsamt har berott på att mina intressen har varit lite annanstans. Emellertid har jag regelbundet följt din blogg och i synnerhet just de här senaste inläggen om Levinas och Loughlin har varit mycket intressanta och upplysande för att jag har själv inte hunnit bekanta dem. Tack!

    Hoppas du fortsätter att skriva, skulle vara trevligt att läsa dina tankar även i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag har också läst din blogg med intresse men inte kommenterat så ofta. Detta nya inlägg är mycket intressant och fick mig att vilja veta mera om Loughlin.

    SvaraRadera